سید مسعود آریادوست: سال 98 در حالی سال رونق تولید
نام گرفت که مشکلات کلان اقتصادی و همچنین بروکراسی موجود مانع از افزایش توان
تولیدی کشور شده است. این مشکلات دامنگیر بخش تولید لوازم خانگی هم شده است.«حبیباله
انصاری» دبیر کل و رییس ستاد برنامهریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران،
ضمن گفتوگو با "دیباچه" اعلام کرد: برخی کارخانجات با 70 درصد، برخی
دیگر با 50 و 60 درصد توان خود تولید میکنند. بسته به اینکه تقاضا چقدر باشد،
تولیدکنندگان نیز دست به تولید میزنند. مشکل اصلی نبود نقدینگی است. کاهش تولید
به جهت همین مسایل است. به گفته او اکنون بازار در رکود به سر میبرد.

« انصاری » در خصوص قیمت لوازم خانگی گفت: صنعت لوازم خانگی یکی از متنوعترین
صنایع کشور است و شامل تمام وسایل پخت و پز، گرمایشی، سرمایشی، لوازم آشپزخانه،
انواع ظروف و ...است. این وسایل جزء وسایل لاینفک زندگی به شمار میآیند؛ لذا به
هیچ وجه نمیتوان این وسایل را در زندگی نادیده گرفت. از طرفی در بحث تولید، قیمت
متغیر است و تابع عوامل تولید میباشد. لذا وقتی تولیدکننده کالایی را تولید میکند
سود حاصله را ارزیابی خواهد کرد که البته این سود در رابطه با رقبا و بازار تعریف میشود.
تولید کنندهای که یخچال تولید میکند، قیمت تمام شده تولید را به صورت مستقیم و
غیرمستقیم محاسبه میکند و بر اساس آن سودی را برای خود تعریف میکند.
وی ادامه داد: با وجود افزایش هزینههای تولید لوازم خانگی، اما اجازه افزایش
قیمت در 6 ماه اول سال 97 در حوزه لوازم خانگی را ندادند. این در حالی بود که نرخ مواد
اولیه اساسی مثل فولاد، مس و آلومینیوم افزایش پیدا کرده بود. برخی از این اقلام
تا 150 درصد افزایش قیمت داشتند. با این وجود هیچ افزایش قیمتی برای تولید کننده
لحاظ نشد. به همین خاطر تولیدکننده ناچار شد تولید خود را کاهش دهد. این روال در 6
ماهه اول سال 97 رخ داد.
او تصریح کرد: ضمن اقدام ما و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین حمایت سازمان
حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قیمتها آزاد شد. ضمن آزاد شدن قیمتها،
تولیدکنندگان توانستند به تولید و کسب سود منطقی و قانونی خود ادامه بدهند.
رئیس ستاد برنامهریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در خصوص نقدینگی
تولیدکنندهها ابراز داشت: تولیدکنندهها با مشکلات عدیدهای مواجه بودند. حتی
بعضا تولیدات خود را بصورت سر به سر بفروش میرساندند تا فقط نقدینگی داشته باشند.
عاملی که باعث این مساله شده بود ناشی از افزایش ارز بود. بخشی از کالاهای اولیه
را باید با ارز وارد میکردند. به عنوان مثال برخی تولیدکنندهها باید موتور یخچال
را از خارج وارد کنند. مادامکه نرخ ارز افزایش یافته بود، هزینه تولیدکننده نیز
افزایش مییافت. در آن مقطع زمانی که تولیدکننده حق افزایش قیمت را نداشت، به شدت
تحت فشار بودند.
او از اوضاع بازار سخن به میان آورد و گفت: بازار نهایتا در 6 ماه دوم سال 97
به تولید رسید و وضعیت نسبتا خوب شد. اما اکنون بازار در رکود است که این وضعیت به
دلیل رکود در اقتصاد کلان کشور است. وقتی بازار، بازار داغی نباشد به هر حال
عرضهای هم صورت نمیگیرد. بازار از تولید شکل میگیرد که این تولید به نوبه خود
منتج از تقاضا است. امروز تولیدکنندگان داخلی از هر لحاظ توان تولید دارند. ولی
مساله این است که درخواستی برای خرید نیست.
وی در پاسخ به این سوال که تولیدکنندگان کشور با چند درصد توان خود مشغول
تولید هستند، ابراز داشت: این بستگی به تولیدکنندگان دارد. برخی با 70 درصد، برخی
دیگر با 50 و 60 درصد توان خود تولید میکنند. بسته به اینکه تقاضا چقدر باشد،
تولیدکنندگان نیز دست به تولید میزنند. مشکل اصلی نبود نقدینگی است. کاهش تولید
به جهت همین مسایل است.
وی از کیفیت تولیدات ایرانی سخن به میان آورد: در گذشته بسیاری از وسایل را
وارد میکردیم. حتی سرشعلههای اجاق گاز را وارد میکردیم که امروز با کیفیت خوبی
در ایران تولید میشود. محصولات ایرانی اکنون در بهترین شرایط کیفیتی هستند. اینکه
برخی تولیدات کشور را بیکیفیت میدانند را نمیپذیرم. تمام وسایل خانگی با
بالاترین کیفیت تولید و عرضه میشود.
او افزود: در ایران برخی اقلام را تحت
نظر شرکت خارجی و با مجوز وزارت "صمت" تولید و با مارک خارجی روانه
بازار میکنند. همانطور که گفته شد این کار زیر نظر "صمت" و تحت لیسانس
شرکت خارجی قرار دارد. به عنوان مثال در مورد تولید لباسشویی، با مجوز وزارت صمت و
با سفارش و تحت نظر شرکت خارجی، از مارک غیرایرانی استفاده میشود. این نشان دهنده
کیفیت کالای ایرانی است. کیفیت کالای ایرانی در حدی است که در داخل به سفارش یک
کشور یا شرکت خارجی، کالایی تولید میشود و از مارک خارجی برای آن استفاده میشود.
وی تصریح کرد: البته بعضا دیده شده که کالای بیکیفیت داخلی را با مارک خارجی
روانه بازار کردهاند که البته میزان آن اندک است. مشخصا با چنین مواردی برخورد
قانونی خواهد شد.
دبیر کل ستاد برنامهریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان سطح
صادرات لوازم خانگی گفت: صادرات کشور طی 10 سال گذشته افزایشی بوده است. اکنون در
حال صادرات آبگرمکن زودجوش گازی به کشورهای اروپایی هستیم. همچنین چرخ خیاطی را به
کشورهایی صادر میکنیم که خودشان مهد تولید چرخ خیاطی هستند. فراموش نکنیم که
صادرات به مثابه درختی است که ریشه آن تولید است. در بحث تولیدِ صادرات محور، هم
کیفیت مهم است و هم نرخ کالای صادراتی.
او ادامه داد: کالای صادراتی به سایر کشورها باید بتواند با سایر کالاهای خارجی
رقابت کند که البته برای کالاهای ما مشکلاتی در این خصوص وجود دارد. آیا میتوان
به تولیدکننده وعده داد که قیمت مواد اولیه در طول یک سال تغییر نمیکند و تولیدکننده
هم به نوبه خود به خریدار بگوید تا سال بعد قیمتها ثابت خواهند ماند؟ مشخصا خیر.
چینی، کریستال و تفلون ساخت ایران کیفیت بالایی دارند و میتوانند رقیب جدی نمونههای
خارجی باشند. اما مشکلاتی در راه عرضه وجود دارد. پرداخت تسهیلات با سود 30 درصد
که تسهیلات نیست. امید است مسئولان با تدبیر در سال رونق تولید این مشکلات را کاهش
دهند.
منبع: دیباچه